نوهان بلوچستان(nohan)

نوهان برگی از دفتر بلوچستان برای گفتن گفتنی ها وشنیدن شنیدنی ها ست.

 


نوهان

دومین جلسه نمایش فیلم از سری جلسات ادبیات داستانی و نمایشی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ایرانشهر با نمایش فیلم «نوسفراتو» به کار خود ادامه داد، این هفتمین جلسه از این نشست ها بود که در جلسات قبل داستان خوانی و بررسی ادبیات داستانی محور بحث بود.

حاضران در جلسه: مصطفی دانشور،مهدی گلریز،عبدالمجید زردکوهی، محمدرضا دوستکام،فرید کریمی، ابوبکر نرماشیری،انور ملازهی و محمدرضا ناطقیان.

نوسفراتو - سمفونی وحشت(Nosferatu)

سال تولید : ۱۹۲۱
کشور تولیدکننده : آلمان
محصول : پرانا فیلم
کارگردان : فریدریش ویلهلم مورنائو
فیلمنامه‌نویس : هنریک گالین، بر مبنای رمان دراکولا نوشته برام استوکر
فیلمبردار : فریتس آرنو واگنر
آهنگساز(موسیقی متن) : هانس اردمان
هنرپیشگان : ماکس شرک، الکساندر گراناخ، گوستاف فون وانگنهایم و گرتا شرودر
 نوع فیلم : سیاه و سفید،صامت

در قرن نوزدهم، "هاتر" کارمند یک بنگاه معاملات املاک شهر "برمن"، رهسپار "ترانسیلوانیا" می‌شود تا ملکی را به کنت "اورلوک" بفروشد. "هاتر" با گذراندن مشقاتی خود را به قصر کنت می‌رساند و در آنجا درمی‌یابد که او همان "نوسفراتو"ی خون‌آشام است. "نوسفراتو" در شب اول حضور "هاتر" سعی می‌کند خونش را بمکد. اما با مقابله ذهنی "نینا" همسر "هانر"، که در همان لحظه در "برمن" از خواب می‌پرد موفق نمی‌شود. روز بعد، "هاتر" در زیرزمین قصر تابوتی پیدا می‌کند و متوجه می‌شود که "نوسفراتو" با تابیدن آفتاب خود را در آن از نور در امان نگه می‌دارد. او دست به عملی نمی‌زند و شب‌هنگام "نوسفراتو" بالاخره، خون "هاتر" را می‌مکد. "هاتر" بیدار می‌شود و از قصر فرار می‌کند تا خود را به شهرش برساند. "نوسفراتو" نیز به طرف "برمن" به راه می‌افتد. "هاتر" که از راه میانبر حرکت کرده است زودتر به شهر می‌رسد و "نوسفراتو" که از دریا سفر می‌کرده است در بین راه ناخدا و خدمه یک کشتی را از بین می‌برد. سرانجام "نوسفراتو" وارد شهر می‌شود. با آمدن او طاعون شیوع می‌یابد. اهالی دنبال چاره هستند و راه‌حل نهائی این‌طور به‌نظر می‌رسد که "نینا" با تسلیم کردن خود به "نوسفراتو"، او را تا تابیدن آفتاب مشغول نگه دارد و باعث مرگش بشود. همین‌طور می‌شود و "نوسفراتو" می‌میرد.

مصطفی دانشور:اشاره به اکسپرسیونیسم و تاثیرات آن در بیان روحیات و درونیات فردی و استفاده از آن در نقاشی و ادبیات، دانشور به رمان «مسخ» کافکا اشاره کرد و در مورد فیلم تاثیر طبیعت و استفاده ناب از ان در بیان وحشت و نشان دادن تضاد های غلو شده را مثال زد.

مهدی گلریز:فیلم اقتباسی از دراکولا بوده و نمود طبیعت در بیان وحشت آشکار بود، تکنیک فیلمبرداری در این فیلم بسیار برجسته و تضاد خیر و شر را نشان می دهد. او همچنین اشاره ای به بحث خصوصیات کلاسیک و استفاده از ان در فیلم داشت،و شخصیت نوسفراتو را شخصیتی محبوب معرفی کرد که قابلیت همذات پنداری دارد.

عبدالمجید زردکوهی:اشاره به موسیقی و تاثیر آن در القای مفهوم وحشت در فیلم هرچند بعدها به آن اضافه شده است.    

محمدرضا دوستکام: قدرت عشق در این فیلم می چربید و پیوند ذهنی بین شخصیت ها نشان از روابط درونی و ویژه آنها در فیلم داشت.

فرید کریمی:خیلی از فیلم های هالیوودی وام دار این فیلم در ژانر وحشت هستند،به نوعی این فیلم مادر فیلم های خون آشامی نامیده می شود. اشاره به شخصیت پردازی و نکات برجسته مورنائو در این فیلم هم ادامه صحبت کریمی بود.

انور ملازهی:اشاره شخصیت مورنائو و گرایشات خاص این کارگردان در زمینه های شخصی، تاکید بر کنایه های موجود در فیلم نسبت به کلیسا و مذهب، اشاره به نورپردازی ویژه و جلوه های بصری خاص که از نقات قوت و تاثیرگذار فیلم هستند.

ابوبکر نرماشیری: تاثیر شرایط اجتماعی بعد از جنگ و شرایط فکری و روحی مردم آلمان برای زنده ماندن و احساس سرخوردگی  گرایش به چنین سبکی را مناسب می دید، مهارت و تسلط مورنائو به شرایط فکر موجود و بیان آنها با زبانی ویژه در فیلم، نگاه خاص وی به زن به عنوان عنصری آگاه و تعیین کننده در اروپای آن زمان و نقد شرایط مذهبی و اعتقادی حاکم در آن دوره نیز در لفافه به چشم می خورد.

محمدرضا ناطقیان: از دیدن فیلم لذت بردم.



نویسنده : - ساعت ۱۱:٥۳ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٤ بهمن ۱۳٩۱   |    نظرات []   |    لینک ثابت