نوهان بلوچستان(nohan)

نوهان برگی از دفتر بلوچستان برای گفتن گفتنی ها وشنیدن شنیدنی ها ست.

نوهان

یاسر کرد در وبلاگ مرز ارتباط نیم نگاهی به شادی در جامعه بلوچ انداخت، اهمیت بحث من را بر این داشت تا در تکمیل آن در این مجال مطلبی را به اشتراک بگذارم.

شاید همه ما در این که شادی امری نسبی است و هر شخص معیاری از شادی و نشاط را در حیطه روانشناختی خود تعریف کرده هم نظر باشیم، هنگامی که این حیطه را در بطن جامعه بلوچ جستجو کنیم در می یابیم که تعریف شفاف و مشخصی از آن وجود ندارد و مزر بندی هایی که بر مبنای سلیقه های شخصی یا از موضع تفکرغالب ایجاد شده نگاهی از بالا به پایین به جایگاه شادی اجتماعی داشته است. بدین معنا که شادی اجتماعی باید خود را محدود یا هماهنگ با فلسفه حاکم نماید.

بررسی فرهنگ مردم بلوچ سرنخ هایی از یک قوم با نشاط را بدست می دهد؛ موسیقی ریتمیک و شاد، تنوع رنگ و طرح های پر تحرک و انرژیک،درک شادی در نهایت سادگی و شوخ طبعی و بذله گویی در زبان محاوره، رقص ها وآئین و مراسم های سنتی نشاط بخش،وبسیاری موارد دیگرهمه حکایت از فلسفه ی شاد و روحیه ای پر نشاط  در قوم بلوچ دارد. اما واقعیت اینجاست که بلوچ امروز از این میراث بهره ای نبرده و در ساختن فضایی شاد برای خانواده و جامعه خود ناتوان بوده است. ادامه این روند آسیب ها و خطراتی را به همراه داشته که بیشتر آن متوجه نسل جوان و بدنه کلیدی جامعه بلوچ می باشد. اختلالات روانی،اضطراب و افسردگی،اعتیاد،بزهکاری و خشونت،سطح امید به زندگی پایین،سر خوردگی و از کار افتادن نیروی محرکه جامعه،ازپدیده های کم رنگ شدن روح شادی و نشاط در جامعه ماست.

در جامعه مذهبی بلوچستان عواملی منجر به نگاهی تک بعدی نسبت به احساس لذت و شادمانی شده است که جای بررسی دارد؛ عده ای مدعی هستند که رمز شادی اورجینال را یافته اند و نسخه ی آن را با عنوان شادی واقعی،شادی مثبت،حقیقی و …برای عموم مردم می پیچند. هر فرمولی خارج از آن را زودگذر،حاصل غفلت و حاصل لهو و لعب می دانند! غافل از اینکه نشاط حقیقی با پذیرفتن احساس و معرفت فردی و به رسمیت شناختن آن در بطن جامعه به وجود می آید. آداب و مراسم سنتی اجداد ما در بلوچستان که آمیخته با فرهنگ و هنر خاص خود بوده است به خوبی نیاز آنها به شاد زیستن را برآورده می کرد. اما با غلبه تفکرات مذهبی و شاخ و برگ گرفتن باری به هرجهت آن بسیاری از این آئین فرهنگی و هنری رنگ باخت و از جهتی هیچ جایگزین مناسب و همه شمولی در جامعه بلوچ جایگزین آن نشده است. همچنین با گسترش شهرنشینی و تغییرات بافت اجتماعی در حال حاضر جامعه ما با چالش های جدیدی روبروست؛تعارض خانواده با دنیای بیرون از آن،شرایط شغلی نامناسب،سطح درآمد پایین،نبود امکانات رفاهی و تفریحی،عدم امنیت جسمی و روانی در محیط زندگی هم مزید بر علت در شاد نبودن جامعه بلوچ شده است.

برای رسیدن به جامعه ای شاد و پرنشاط باید در جهت شرافت و آزادی های فردی و اجتماعی کوشید و با ازبین بردن طبقات اجتماعی و بی عدالتی، رفاه و اقتصاد را سامان داد و به جای سرکوب فرهنگ و هنر و آداب نشاط بخش مردم که ریشه در فلکولور و هویت این سرزمین دارد آنها را در جهت لذت بخش تر کردن محیط زندگی به کار گرفت. به قول "پوپر" هر کس باید به شیوه ای که دوست دارد دلشاد یا ناشاد باشد به شرطی که به افراد دیگر لطمه نزند، در نهایت ترسیم چشم اندازتوسعه برای یک جامعه که نیاز اساسی خود به شادی و نشاط را تامین شده نمی بیند بسیار دشوار و دور از انتظار است. 



نویسنده : - ساعت ۱:٠۱ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳٩۱   |    نظرات []   |    لینک ثابت