نقش تریبون مذهب در مطالبه حقوق مردم بلوچ!

نوهان

نام بلوچ و بلوچستان برای اذهان عمومی در بیرون همراه با قاچاق مواد مخدر ،ترور،حملات انتحاری،گروگانگیری،تعصبات مذهبی و در داخل با فقر،قانون گریزی،نگاه طایفه ای،تبعیض قومی،بیکاری،بی سوادی،عدم شناخت حقوق فردی و اجتماعی و ناتوان در مطالبه آنها همراه است!!!

شاید وجود این ذهنیت تاییدی بر درستی آن نباشد، اما چندان هم دور از واقعیت نیست. در طول حیات اجتماعی و تاریخی جامعه بلوچستان افراد،گروه ها و جریانات مختلف،موقعیت مناسبی برای مطالبه حقوق و تغییر ذهنیت های منفی پیرامون قوم بلوچ داشتند،اما در این مجال قصد دارم به بررسی چگونگی مطالبه حقوق قوم بلوچ از تریبون مذهبیون بپردازم.

مذهبیون بلوچ در دهه های اخیر بزرگ ترین تریبون را در جامعه بلوچ دراختیار داشتند و حتی در مقایسه با سایر اقلیت های قومی می توان گفت از نفوذ و قدرت بیشتری در بین عوام و اجتماع خود برخوردارند. اما تا چه حد این تریبون و نفوذ در جهت ارتقاء و توسعه منطقه قرار گرفته و تا چه میزان نیاز ها و مطالبات قشر صاحب نفوذ را برآورده کرده است؟!

درنگاهی کلی تریبون مذهبی بلوچ که قدرت خود را از ارزش ها و اعتقادات مردم وام گرفته است، بیشترین دغدغه خود را در بیان فقه و تکالیف مذهبی می داند و تمایلی برای جهت دهی اجتماعی و توسعه محور به آن نداشته است، مگر در جهت ارتقاء و گسترش حیطه عمل و تفکر خویش! منشاء این رویه را می توان نگاه تکلیفی سران مذهبی به جامعه جستجو کرد و فقدان نگاهی حقوقی؛ تا زمانی که مردم مؤمن باشند و به تکالیف مذهبی خود عمل نمایند دغدغه ای دیگر در جامعه وجود نخواهد داشت!!!

ادامه رویه سنتی مذهبیون  نسبت به جایگاه اجتماعی قوم بلوچ و عدم رویکری متناسب با شرایط اجتماعی نوین و حقوق مدنی،نمی تواند در جهت بهبود وضعیت جامعه و توسعه این قوم کارساز باشد. باید بپذیریم که اکثریت مردم بلوچ با پیروی از طبقه مذهبی از مزایا و حقوقی هم محروم ماندند که می توانست امتیازی برای تحول و توسعه منطقه باشد،امری که در بین سایر اقلیت ها ی هم کیش بلوچ روندی نسبتا متفاوت را بهمراه داشته است. بنابراین نمی توان نسبت به این تریبون صاحب نفوذ بی توجه بود و مطالبه حقوق مردم را از آن انتظار نداشت!

جامعه بلوچ همواره با چالش هایی روبرو بوده که عدم توجه صاحبان قدرت و رسانه و جناح مذهبی ذینفوذ نسبت به آنها، قوم بلوچ را در طی طریق سربالایی پرپیچ و خم توسعه همه جانبه ناتوان و مستهلک ساخته است. کوچکترین غفلت مردم نسبت به تکلیف در تریبون های مذهبی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد در صورتی که غفلت سران و متولیان مذهبی در مورد حقوق مردم بلوچ جایی برای نقد و پرسش نخواهد داشت! این تریبون یک طرفه نخواهد توانست حقوق اجتماعی قوم بلوچ را مطالبه نماید و مسیر را برای تغییر نگرش های بیرونی و درونی هموار و قوم بلوچ را به سمت توسعه سوق دهد.

/ 14 نظر / 5 بازدید
نمایش نظرات قبلی
رازگو بلوچ

این که می گویم زبان نرمت اثر می کند دلیل دارم: امروز حداقل دو گروه از عزیزان به طور مجزا سری بهم زده بودند که نظرات شان برای من اهمیت داشت. دورادور از دنیای مجازی هم می گفتند که اطلاعی می گیرند هر از گاهی. جالب است هر دو گروه می گفتند عده وب هایی که سر می زنند از اندازه انگشتان یک دست فراتر نمی رود. اسم تو در هر دو گروه برده شد. در حالی که هیچ سرنخی ازت نداشتند و از من جویا بودند. البته این طبعا دلیلش سلیقه است و طرز فکر و بس. می خواهی بگویم رقبایت که ها بودند؟! نه، شر می شود!

یک بلوچ

سلام بر برادر عزیز نوهان خیلی ممنون که مرا لینک کردید بنده هم در اولین فرصت شما را لینک می کنم تا اندک بازدید کننده گانم از وجود مطالب پر بار شما آگاه شوند این مطلب شما از مطالب قبلی شما بهتر بود از این نظر که ساده بود این بنده نا چیز و کم دان شما را تشویق می کنم به ساده نویسی چرا که ساده نویسی خیلی بهتر هضم می شود و درک مطلب و سرعت خواندن را نیز بیشتر می کنم و این برای شما که در مورد مشکلات جامعه می نویسید لازم است امیدوارم با زیاده گویی و حرافی خاطرتان را مکدر نکرده باشم با تشکر از شما داداش کوچکتان یک بلوچ

مرز ارتباط سلام بنظرم اولبید بررسی کنیم این تریبونها چرا بدست مذهبی ها افتادند و بعد از آن باید بپرسیم عملکرد شما در پشت این تریبونها چگونه بوده است. نیاز به یک بررسی جامع و کمل دارد که آقایان بعد از اقبال عمومی به آنها چه عملکردی داشته اند.

مرید

از طرف ما به دوست دگر اندیش( یاسر کرد) که قسمت کامنت ها را برای ما بستند بگویید شما که دگر اندیش هستید و از شک کردن در باورهایتان نمی هراسیدید . چی شد که با یک کامنت نگران شدید ؟ . من گمان می کردم هدف شما واقعا توسعه بلوچستان و بحث و نقد است و نظراتم را می نوشتم ولی با بستن قسمت کامنت ها و اجازه ندادن به صدای مخالف و تلاش برای تک صدایی ....

منتقد

دوست عزیز سخن شما مورد قبول نیست . چون شما هم معتقدید اندیشه شما همه شمول و دربرگیرنده تمامی جوانب زندگی است، و در تمامی امور خود را صاحب نظر می دانید ( حتی مذهبی) و سعی می کنید کنترل امور اجتماعی را در اختیار داشته باشید. مثلا دوستی دریانوردی خوانده است اما در مورد مذهب نظر می دهد . پس سخن شما منطقی نیست . اگر این رفتار محکوم است آنوقت کار خود شما هم محکوم است که از مذهب می نویسید در حالی که تخصص شما چیز دیگریست. شما هم الان تریبون در اختیار دارید و بدون تریبون نیستید . اینکه در انتخابات مردم از یک گروه خاص طرفداری می کنند هیچ ایرادی به مذهبی ها وارد نیست ، ذات انتخاب همین گروه بندی ها است که هر کس تبلیغ گروه خودش را می کند و در نهایت انتخاب با مردم است و باید به رای مردم احترام گذاشت .

منتقد

من شما را انسان منصفی دیدم و انتظارم از شما این است که بی طرفانه به موضوعات بنگرید ، مانند بعضی از دوستان نباشید که بخاطر مشکل سیاسی یا مذهبی اندکی مغرضانه به مطالب می نگرند و انصاف و حد اعتدال را رد کردند . هیچ کس از مردم بلوچ صد در صد از جامعه مذهبی صد در صد رضایت ندارد حتی افرادی که پنج وقت نماز میخوانند و طلبه هستند ولی وقتی منصفانه به مسایل جامعه نگاه می کنند می بینند که بسیاری از مشکلات جامعه ربطی به مذهب و دین ندارد . برای نمونه سخت گیری بلوچ ها در مورد تحصیل دختر اصلا ربطی به دین ندارد و الان در هند خیلی از دانشمندان زن مسلمان هستند و چند تا از بزرگترین دانشگاههای بزرگ هند متعلق به مسلمانان است ، حتی من چندین نفر از خانواده های مذهبی بلوچستان را می شناسم که دخترانشان تحصیلات بالایی دارند و از سوی جامعه مذهبی تشویق شدند . بلوچ ها فارغ از مذهب نسبت به زن و دختر حساس هستند چون جامعه بلوج عشیره ای و قومی است.اکثر جوامع عشیره ای به اینصورت هستند. اینها اکثرا موضوعات جدا از مذهب هستند

منتقد

انتظار من از شما انصاف و عدالت بود . شما با مقایسه جامعه مذهبی معتدل بلوچ با جامعه به شدت تندرو پاکستان و افغانستان انتظارم را به یاس تبدیل کردید .

دوست

سلام . به هر دو دیدگاه احترام دارم ، ولی چه ایرادی دارد كه شما هم تلاش كنید و صاحب تریبون شوید ، شما هم هزینه های چند ده ساله ( حداقل یك قرن ) را بدهید و صاحب شوید ، تمام این مسائل به مذهبیون برنمی گردد ، بیشتر در فرهنگ عشیره ای مان نهفته است ، اسلام هم به تحصیل و علم ، هم به كار و تلاش در زمینه ورزش ، اقتصاد و تجارت و هم به كشاورزی سفارشات زیادی داشته و دارد ، همین ملاها بقول شما از همین منطقه من و شما با پای پیاده به پاكستان وهندوستان و حتی افغانستان برای كسب علم هجرت كردند و تلاش همه جانبه . سالها خون دل خوردن تا صاحب تریبون شدند . پس به این سادگی هم آن را نمی خواهند از دست دهند . همانطور كه شما اگر صاحب تریبونی شوید به انان واگذار نمی كنی ، ممكن است انتقادی را درج كنی ، ولی در نهایت جوابش را خواهی داد و آنچه كه میلت است ، بحث را هدایت می كنی .

دوست

ابوبكرجان : هم شما و هم ملا و ریش سفیدانمان برای این خطه زحماتی كشیده اند ، ولی هر كدام با روش و دانش خود . آنان عمری را طی كردند تا به اینجا رسیدند ، شما هم عجله نكنید و اگر عمری باقی ماند ده سال دیگر حال امروزت را سئوال می كنم و اگر رفتیم ، لاقل خودت منصفی بعد از ده سال این را به خودت یادآوری كن . بنده با این كه همه ملاها فرصت طلب و تندند را قبول ندارم ، آنان هم پای بند به یكسرس عقاید و اصولند ، اصول شما هم قابل احترام از آنان هم . فیلسوف و جامعه شناس از ماركس ، ارسطو و...حرف به میان می آورند و آن را سند و ملاك قرار میدهند ، ملا هم بزرگان ، سنت و كتابشان را ، آنان هم انسان و قرار هم نیست كه به یك صورت فكر و عمل كنند و ادای معصومی هم ندارند ،دوست داشتم كه مثل ملاها همیشه پر انژی باشید ، ولی این انرژی و قال قیل موقتی ، بعد از دوسال اثری از آن نیست ، آیا فكر نمی كنید كه هم با تندخویی ملاها و تندی شما كسان دیگر سوئ استفاده ببرند و خوشحال . آیا واقعا از نظر زمانی در موقعیت مناسبی قرار دارید كه بر علیه هم جبهه بگیرید یا بقول خودتان ( هر دو دیدگاه ) اصلاح كنید و انتقاد نمائید . راستی نمی شود در كنار هم و با ه

مجید دانشور

این تریبون هیچ گاه خیری برای این بلوچ سیه روچ نداشته بلکه همیشه بلندگویی برای افراد برای من من کردن بوده. هر نماز جمعه و عید عده ای پیدا می شوند گوش مردم را کر می کنند که من فلان کردم و بهمان کردم و مذهبیون گرامی از این پخش پیام بازرگانی سودی برای خود دست و پا می کنند و بیچاره مردم. میگین نه؟ خب فردا نماز جمعه است برین حتمی چیزی می بینید. وقتی میگوییم مشکلات مردم بیان شود می گویند این تریبون را سیاسی نکنید اما همیشه آن را در اختیار سیاسیون قرار می دهند تا برای خود تبلیغ کنند