جامعه بلوچ در تقابل اندیشه های سنتگرا و پست مدرن (2)

نوهان

فتح باب مقوله سنتگرایی و قیاس آن با پست مدرنیسم را از این رو مفید میدانم که اولا بلوچستان در دوره ای تاریخی با ویژگیهای بدیع به سر می برد ، که از هر دوره دیگر تاریخی این منطقه متمایز است.همچنین پتانسیل هایی در اختیار قوم بلوچ قرار گرفته، که در صورت عدم رویکرد مناسب نوعی فرصت سوزی تلقی می شود. دوما نهادینه شدن تفکرات پست مدرن، جامعه را به سمت درک ویژگی های خاصی از سبک زندگی هدایت می کند و در حالت مفید، دامنه ی کاربرد و درک بالقوه این تفکر در جامعه مشهود خواهد بود.

حال این سوال مطرح می شود، آیا تحولات اجتماعی و دگردیسی نسل جدید بلوچ که در حال رخداد است به نفع اندیشه های پست مدرن خواهد چربید؟ یا همواره تحت شعاع سنتگرایی خواهد بود؟!

نسل جدید بلوچ ،خود را در احاطه سخت افزاری تکنولوژی پیدا کرده و ناخودآگاه در معرض اغواگری جهان لوکس قرار گرفته است و شاید مفهوم درست از مدرنیته را درک نکند! اما آن روی سکه ،افکار سنتی قرار دارد که به پشتوانه خانواده ،اجتماع و محیط سنتی حاکم در جامعه بلوچستان گستره ی تعارضات را افزایش می بخشد. این دوگانگی نوعی ناهنجاری هویتی و فرهنگی را درجامعه به همراه داشته  که منجر به برداشت های سطحی از سبک زندگی و عدم تمایزنگرش مدرن با نگرش لوکس شده است.در چنین بستری نقش نخبگان و نیروهای تاثیرگذار در جامعه در جهت هدایت فرهنگی به چشم می آید، نه به عنوان یک قانونگذار،حتی حق دیکته کردن ارزش ها یا راه حل ها برای مشکلات اجتماعی را ندارند. وظیفه آنها تا پیگیری خصایص و ویژگی های "روشنگری" به منظور "ارتقاء درک" افراد جامعه می باشد. به نحوی که به برابری ارزشها، تفاوتها واعتقادها اجازه دهند تا در حد امکان فعالیت داشته باشند. نتیجه ی چنین رویکردی در منطقه، افراد را به سمتی هدایت می کند تا بتوانند حداکثر امکان برای ساختن زندگی و جامعه خودشان را داشته باشند. اگرجامعه سنتگرای بلوچ به درک صحیحی ازتفکرات  پست مدرن برسد، نسل جدید زمان کافی برای بحث راجع به ایدئولوژی ، سیاست و دستورات دنیای جدید که در حال بوجود آمدن است را خواهد داشت. سختی هماهنگی با تعارض ها، ترس از دست دادن ایدئولوژی و روش سنتی گذشته و ادراکات پیرامون آن، می تواند از عوامل بازدارنده جامعه بلوچ برای تغییر و ساختن جامعه ای پیشرفته باشد. راه حل گذر از این موانع  می تواند، "انتخاب عقلایی" به همراه "رفتارگرایی" همچنین تعدیل و ترد برخی ارزش ها و تجدید نظر در تصمیم گیری هایمان باشد. شاید ریشه دار بودن سنتگرایی در بلوچستان مطرح شدن اندیشه های پست مدرن را پیچیده تر کند، اما تجربه دو جریان عمده قدرت در تاریخ منطقه و ناکارآمدی در پیشبرد مطالبات حقیقی جامعه و عدم تجربه شاخص های توسعه اجتماعی می تواند امتیاز ویژه ای برای تغییر موضع نسل جدید بلوچ باشد.پس می توان گفت زمان آن رسیده تا به جای موشکافی و آنالیز فرهنگ به بازگویی و تفسیر آن متناسب با حیطه عمل و حیثیت پراگماتیک آن بپردازیم. در نهایت باید گفت همراه شدن با اندیشه های "پست مدرن" ، به معنای دور ریختن هرآنچه که در حیطه "سنت" است نمی باشد ، اما پیدا کردن راه هایی برای اینکه بتوان ایده های قدیم و جدید را با یکدیگر به کار برد می باشد.

/ 13 نظر / 5 بازدید
نمایش نظرات قبلی
مجید دانشور

منظورم تمام جامعه بود نه خودمان. ما شرقی ها کلا اینجوریم خیلی دیر تغییر رو قبول میکنیم به اشتباه گمان می کنیم تغییر یعنی نابودی گذشته اینه دلیل درگیری سنت و مدرن. برای همین باید یکی هلمون بده تا بفهمیم منظور از تغییر چیه

آبگینه

سلام آنجا که گفته اید : " پتانسیل هایی در اختیار قوم بلوچ قرار گرفته، که در صورت عدم رویکرد مناسب نوعی فرصت سوزی تلقی می شود." که سخن به جایی است هم ما دارای پتانسیل های مادی هستیم و هم معنوی . اما درباره ی پتانسیل های مادی بگویم می شود مثال نفت برای ایران که گاهی همین نفتی که چیزهای خوب برای مان به ارمغان آورده . می شود بلای جان کشورمان یا باعث حسادت دیگران می شود و یا دست آویزی می شود برای تحریم کردنمان که می طلبد برای چگونگی به کار بستن آن راهکارهای مناسبی ارائه داده و به آنهاعمل شود. و در آخر هم که گفته اید : پیدا کردن راه هایی برای اینکه بتوان ایده های قدیم و جدید را با یکدیگر به کار برد می باشد. نیز موافقم و از نیازهای جامعه بلوچستان می باشد و باید راه حل ارائه بدهیم و وارد حیطه ی عمل شویم.

ورنا

سلام نوهان جان حرفت کاملا درست است. تغییر در امکانات و وسایل ،تغییر درساختارها را در پی خواهد داشت و تغییر ساختارها نمی تواند بدون تغییر درکارکردها باشد.واحدهای اجتماعی جدیدی بروز پیدا می کند، روابط جدیدی دراجتماع شکل می گیرد ،تحولات در نگرشها و سبکهای زندگی رخ خواهد داد. روابط بین زن ومرد ، پدر وفرزند ،دوست وهمکار ،فامیل ،قبیله ،ومذهب و...به شکل جدیدی تعریف می شوند اندیشه های بدیع ظهور پیدا کرده و پدر سالاری به تاریخ تحویل داده می شود وشکل جدید آن رخ می نماید واما درپاسخ به سوالت که"آیا تحولات اجتماعی و دگردیسی نسل جدید بلوچ که در حال رخداد است به نفع اندیشه های پست مدرن خواهد چربید؟ یا همواره تحت شعاع سنتگرایی خواهد بود؟!" به نظر من دقیقا اتفاقی که خواهد افتاد به نفع اندیشه های پست مدرن است واینکه با چه تعامل وترکیبی از سنتها خواهد بود بستگی به عملکرد دو قشر دارد یکی روشنفکران ودیگری سنتگرایان اععم از مذهبیون و سرداران وکماشان. ادامه دارد...

ورنا

قسمت دوم: روشنفکران فقط می توانندهمچون قابله ای عمل نمایند تا این زایش راحت تر وسالمتروبا درد ورنج کمتری صورت گیرد چون جامعه آبستن چنین تغییری است واین میلاد اجتناب نا پذیر.روشنفکران کارشان جوش دادن این دو وصله بهم است وپلی برای ارتباط این دو ساختار. سنتگرایان با باز تعریف ارزشها در قالب های جدید وکمک به حفظ وانتقال سالم این اندوخته های ارزشمند تاریخی از شکسته شدن آنها وجا ماندنشان کمک در خور تقدیری می کنند. ادامه دارد...

ورنا

قسمت سوم: و اگر روشنفکران جامعه این وظیفه شان را به هر دلیلی نتوانند درست انجام دهند ویا کسانی که به طبع جوامع سنتی محافظان آن به شمار می آیند درست عمل ننمایند این سونامی همه ی سنت های ارزشمند وهمچنین آن محافظانش که خود را به آن زنجیر کرده اند را به اقیانوس تاریخ خواهد سپرد ونسل بعد بجای داشتن این سنتها وزندگی با آنها فقط درتارخ آنها را می خواندیعنی همان اتفاقی که در اوایل حضور صنعت در غرب افتاد ونهاد مهم مذهب را بدلیل عدم درک درست مدعیان حراست از دین ومذهب درنوردید واز روی آن عبور کرد.واتفاقا زنگ خطر برای مدعیان دین ومذهب که تعصبشان از کلیساییان وقت کمتر نیست به صدا در آمده، مبادا دین ومذهب همان سرنوشتی پیدا کند که ... تاریخ برای خواندن ودرس گرفتن است .

ملایلبل

ملابلبل با مطلب مظلومیت توسعه مکران به روز شد. http://molabolbol.blogfa.com

بلوچ خان

سلام دمت گرم همش اصطلاحات پیچیده و با کلاس تو مطالبت استفاده می کنی مثل نخبگان و خبرگان و.... آقا یه سری به وبلاگ بنده هم بزنید خوشحال می شم

رحیم

دعوت شده اید. جنگی دوباره(با شوخی بود)[نیشخند][خنده]

طناز

سلام نگفتين سه نقطه يعني چي كه در وبلاگم گذاشتين؟

bardia

sepas bashad ke ghobar az zehene kohne bezodaeem